|
|||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
A
hangterápia szettet mint önálló hordozható egységet készítettem el. |
A
hangterápia meditációs programja. |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||
A
természetgyógyászatban is sok szakterületen lehet alkalmazni. |
A
Hangterápiát más terápiákkal - mágnes terápia- is lehet alkalmazni |
||||||||||||||||||||||||
Németh Jenő Ferenc tervezőgrafikus
vagyok. 82 óta címereket, cégéreket tervezek és készítek a saját
szabadalmam szerint A kész címereket díszeket megütögettem és
mindegyiknek más hangja volt. 94-ben született meg az ötlet, hogy
alumínium öntött hangszert készítsek. A kísérletek beváltak és a saját
technológiámmal két oktáv ősmintát készítettem. A kétvonalas C-től
mindkét irányban, G-G-Gis-ig. Egy olyan speciális „ REZONÁTORT „
sikerült alkotni, melynek egyedi, hosszan csengő, meditatív a hangja. A
két oktáv kromatikus hangszeren sok neves ütős művész koncertezett.
Nagyon jó hatással volt a baráti körömre, mert amikor játszottam rajta,
mindenki gyorsan áthangolódott és kellemes érzés töltötte el őket.
Ebből kiindulva adtam a BÉKEGONG nevet a hangszernek. 96-ban a hangszer
elkészült és szabadalmaztattam. Elkezdtem a kísérleteket és
a méréseket. Az alak a speciális ötvözet , anyagvastagság,
olyan öngerjesztést produkál az ütéskor, ami egyedi és
alkalmazható a természetgyógyászatban. Olyan eszközt sikerült
feltalálnom ami a rezgésterápiának megfelelő paraméterekkel
rendelkezik. A zeneterapeuták által használt egyéb rezonátorok-
dobok, csövek stb. - ezen az elméleten működnek. A Békegongot Dr.
Wolfgang Gölbl professzor tesztelte.. Az eredményekből kiindulva
készítettem el a Góliát Gongokat. A hangszert a csakrák
tisztításához, energetizáláshoz is lehet alkalmazni. Alkalmas
meditációkhoz, relaxáláshoz, stressz oldásához. A Feng Shui
kertépítésnél díszkertekbe, meditációs pontok kiépítésére javaslom.
Ehhez külön elektromos vezérlést, elektromos ütők vannak. Ezáltal
alkalmas munkahelyekre beépíteni, ahol a napi szünetekben a dolgozók
munkahelyi tornájához kiegészítve a hangok mentális rásegítést adnak.
Ezzel csökkenthető a táppénzes időkiesések száma is.
Bízom abban, hogy a találmányomat sokan fogják az egészség megőrzéséhez alkalmazni, mint alternatív terápiát. Jelenleg több orvos psichológus, teszteli a hangszert, hogy minél több gyógymódot fejleszthessenek ki. Ajánlás A hang, zene hatása az emberi lélekre évezredek óta ismert. A zeneterápia tudománya foglalkozik ezzel a speciális területtel. A szakember által alkalmazott zeneterápiával a lelki állapotot, az életminőséget lehet javítani. Érdemes lenne minél szélesebb körben alkalmazni! Dr. Konta Ildikó Mária zeneterapeuta, a Magyar Zeneterápiás Egyesület alapító elnöke Németh Jenő Ferenc MZE munkatárs Hangterapeuta. vissza I. Önálló alkalmazása I. Összevont egyéb terápiás változatok. II. Kiegészített terápiás variációk. I.
ÖNÁLLÓ ALKALMAZÁS
A Gongok már több éve beépítésre kerültek Blumauban Dr. Wolfgang Gölbl professzor hangterapeuta saját rezonátorai közé. Az ismertető a saját tapasztalatai alapján készült. A Góliát Gongok már az ő tanácsai szerint készültek A Békegong Hangterápiás szett, mely két önálló egységből áll. A dallamsor, mely a kétvonalas C”-től mindkét irányban egy-egy oktáv, / G- G, G- Gis /és a Góliát Gongok - 7 db- a hét csakra hangjainak felelnek meg. Mindegyik hangolható igény és funkció szerint. Természetgyógyászati célokra, csakratisztításhoz, meditációhoz, egyéb általános testrezgések stimulálásához – kezdeti stádiumban lévő sejtmembránok kóros rezgéseinek korrigálására- stresszoldásra. A Gongokat az erre kiképzett szakember önállóan szólaltatja meg. A komplett hangterápiához az alaptonalitást - zenei aláfestést- magnóról vagy CD-ről kell alkalmazni. Minden terapeuta a saját maga által összeállított dallamsort is alkalmazhat. Mivel a módszer hatóelve a rezonancia, ezért a gyógyításban a Gongok felharmonikus hangjai a tudatalattira hatnak. A pácienst gyorsan eljuttatják a mély pihenés állapotába, egy olyan transzba, amely alatt a tudata nyitott mindenféle impulzus és információ befogadására. Az összhangban alkalmazott hangok lehetővé teszik, hogy a páciens kapcsolatba lépjen saját programsíkjával, mely az öngyógyításból indul ki. Minden, ami az embert a világban körülveszi harmonikus rezgésben van. A megváltozott, diszharmóniában lévő rezgések először csak változásokhoz, majd a teljes pusztuláshoz vezethetnek. Az egész univerzumban ez tükröződik vissza. Amennyiben a hangterapeuta a kezelés során harmonikus hangokat- felhangokat- közvetít a páciensnek, visszaáll a kozmikus rend. A gyógyulást ebben a mélyebb értelemben a hangok indítják el és hozzák felszínre a tudatos állapotba. Ehhez szükséges a szemléletmód megváltoztatása is. A tudatosság stabilizálására a világon már több ezer évvel ezelőtt is alkalmaztak dobokat, gongokat, fém harsonákat. A spirituális zene nem szórakozás, hanem a lélek megtisztítását, feltöltődését segíti és elvezet a legbelső világunkhoz. II. ÖSSZEVONT TERÁPIÁS
VÁLTOZATOK
A./ A Gongokat különválasztva, az általuk kibocsátott felharmonikus tartományuk szerint is lehet alkalmazni. Hipnoterapeuták az általuk összeállított gyógyítási folyamatba beépítve is alkalmazhatják. A verbális utasítások, üzenetek mellé, a tudatalatti transzformálásához a kellő pillanatban, a test könnyebb ellazulását segítik a különböző Gongütők alkalmazása. / pl. kemény ütő = éles felső hang, filc végű ütő = meditativ állapot, gumivégű ütő = teljes felharmonikus állapot, mély alvás alfa állapot / Természetesen amikor a Terapeuta elsajátította az ütéstechnikákat, önállóan is alkalmazhat saját hangképeket, kompozíciókat. B. / Csakratisztítás, Rejki alkalmazása. A Hangterápia szettet a 438 – 440,6 Herz tartományban lehet hangolni. Ezek a hullámhosszok felelnek meg az emberi testben jelenlévő egészséges rezgéseknek. Amennyiben a sejtmembrán sérült, a rezgések a sejtmagra kifejtett tevékenységüket lassan a káros tartományba fordítják. Egy Iriszdiagnózis kimutatja a kezdeti káros folyamatokat. Az időben alkalmazott Hangterápia a Csakratisztítással kombinálva pedig ezt visszafordítja. Az eredeti állapot még időben visszaáll és a szervezet öngyógyitó folyamata beindul. A Felharmonikus hangok a tudatalattira hatva a lélek tisztulását is elősegítik, mely kiegészíthető Kántálással is. A Gongok megütése ebben az esetben kísérő jelleget vesznek fel. / Kántálási hangok: 1. Csakra LUM 2. Csakra VOM 3. Csakra RAM 4. Csakra HUM 5. Csakra AH 6. Csakra AUM 7. Csakra CSEND III. KIEGÉSZÍTETT
TERÁPIÁS VARIÁCIÓK
Hivatkozás: Juhász Pál – Pethő Bertalan ÁLTALÁNOS PSZICHIÁTRIA BETEGSÉGTAN ÉS TERÁPIA 2 Kreatív Terápiák. / 1014. Old. / Minden egyéb területen, ahol a Hangterápia szóba jöhet, alkalmazható a Gong. A súlyosan gátolt vagy autista gyerekek kezelésénél, kiegészíthető, testmozgással, kántálással, tánccal és rajzolással. Ebben az esetben a vezető terapeutának először a gongok megütése után mindegyik páciens esetében ki kell választani a ’’Saját Hangot vagyis az Alaphangot’’, amire a páciens felfigyel. Ez az alaptonalitás jelenti a páciens hangra történő reagálását, későbbiekben a stabilizálását. Erre kell felépíteni a harmonikus hangokat. Az ütők megválasztása is fontos, a kívánt cél elérése érdekében. / II. rész A. pontban leírtak szerint / Mivel a sérült tudat máskép reagál a külső rezgésekre, javasolt a kiválasztott ’’Saját Hangot’’ a pácienssel énekeltetni. /KÁNTÁLÁS: II. rész B. pontban leírtak szerint / A Kántálást a gyakorlat közben mint egy zenei taktust ismételni kell. A belső hang rezonanciája felerősíti a belső lelki feltöltődést és könnyebbé teszi a terápia alatti kommunikációt. A Hangterápia a légzés egyenletessé tételében, annak zavarainak kiküszöbölésében is segít. A megütött gong ritmusát a ki - és belégzés ütemével kell felvenni. A légzés megváltozik és a vér egyenletes oxigéntartalma az agy egyenletes vérellátását frissíti, ezáltal a sérült beteg koncentráló képességét javítja. A Hangterápia nem minden esetben alkalmazható. Akut esetek, traumák: Pl. csonttörés, tüdőgyulladás. Minden rehabilitációs állapotban a gyógyulásnak támogató eszköze lehet a Hangterápia. Alkalmazása általános egészségmegóvás céljából heti két alkalom, maximum 30-30 perc. Egyéb konkrét esetekben előzetes orvosi konzultálással egybekötve, naponta 20-30 perc 5-6 napig. Ezt a gyakoriságot kell alkalmazni a terápiás és kiegészített terápiás változatokra is. / II. III. / Minden Terapeuta a Hangterápiát saját szakterületén a páciensekre személyre szóló kiválasztás szerint is alkalmazhatja. A fenti leírás nem alkalmas Hangterapeuta képzésre, ahhoz külön tanfolyam elvégzése szükséges. Németh Jenő Ferenc 9025. Győr, Temető u. 8/a. Tel. Fax.: 96/314-251 30/9573-413 Licenctulajdonos hangterapeuta n.a.butor@vivamail.hu www.webservice.hu/njfdesign Gong Hangterápia Győr, 2001 11. 21 vissza Tisztelt hallgatóság, kedves Kollegák! Ezúton szeretnék néhány gondolatot megosztani Önökkel a Gongok terápiás alkalmazásával kapcsolatban. Kiképző zeneteraputa vagyok és az ELTE Bárczi Karán zeneterápiát oktató klinikai szakpszichológus, kiképző zeneteraputa. Egy „véletlen” kapcsán ismerhettem meg a gongokat és a hangterápiát. A pszichoterápiás magánpraxisomban, elsősorban gyermekek terápiás bevezetőjeként és a terápia elemeként alkalmazom a az asztali szettet, amióta (1/2 éve) Németh Jenő rendelkezésemre bocsájtotta. A gyerekek óvatosan, de mindig nagy érdeklődéssel fordulnak a gongokhoz. A szabad játék után kérésemre kiválasztják a számukra, aznap, legkellemesebb hangot. A terápia végén, pihenő helyzetben ezen a hangon küldök feléjük rezgéseket, amit nagy nyitottsággal fogadnak. A rendelkezésemre álló rövid idő alatt megfigyelhettem, hogy a tanulási, kognitív problémákkal küzdő, vagy a gondolatiság dominanciájával rendelkező gyerekek a homlok és korona csakra hangjait preferálják, míg a magatartászavaros, ösztön szintű problémákkal rendelkező gyerekek a szex és gyökér csakra hangjait választják, szimpatikus hangnak. A terápiákat gyakran úgy fejezem be, hogy a választott hangtól kiindulva a változtatás irányába próbálom „ terelni” a rezgéseket és a testi-lelki rezonanciát. Többszöri próbálkozás után, nem tapasztaltam ellenkezést. Sőt a probléma megoldása a hangok-rezgések elfogadásával arányosan közelített a kívánt irány felé. Pl. Az ösztön dominanciájú, indulatos, konfliktusokkal terhelt kisfiú a megbeszélések és a hangrezgések együttes hatására könnyebben oldódott és próbált racionális elemeket is alkalmazni és a tudatos átgondolás és kontroll is egyre jobban teret nyert a viselkedési megoldásaiban, miután a választott hangoktól kiindulva a szív és korona csakra hangjait is alkalmaztam.(Tehát alulról fölfelé hangoztattuk a hangokat, többször egy-egy foglalkozás alkalmával.) Másik: a túl racionális, érzelmileg kevésbé fejlett gyermek, lassan oldódott és befogadóbb lett az ösztön szintnek megfelelő hangok irányában, holott ő a korona csakra hangját választotta. (Itt föntről lefelé haladtunk ismételtelve a sort , míg úgy tapasztaltam, hogy az ingerlés elégséges.) Ezen tapasztalataim összecsengnek az antropozófiai zeneterápiás irányzat azon tapasztalataival, ahol a tulajdonság dominanciát, a probléma jellegét és a zeneiséget összefüggésbe hozzák a testrészekkel és a problémák jellegével. Egyelőre ezek a tapasztalataim. Összegezve: javaslom a hangrezgések ezen sajátos alkalmazását, hiszen a sejtek és a szervek átveszik a gong rezgéseit, azok hatását továbbítva létrehozható a terápiás célnak megfelelő, ahhoz illeszkedő pszicho-fiziológiai hatás, amely jótékonyan erősíti a terápiás effektust. 2004.04.04. Biatorbágy. Dr. Konta Ildikó Mária kiképző zeneterapeuta, klinikai szakpszichológus Minden egyes ember és a környező világ hatunk és visszahatunk egymásra. Óvnunk kell a „ Világ „ egészségét, hogy legyen tiszta vízünk és levegőnk. A technika fejlődése nemcsak könnyebbé tette az életünket, hanem megteremtette a vele járó szmogot is. / Pl. elektroszmog –hatás / Nemcsak testünket, de lelki folyamatainkat is egyre több szmoghatás éri. A negatív érzelmi hatások, a fáradtság és a hajszoltság betegítő hatása már nem kérdéses. Ebben a rohanó világban alig jut időnk „ teljes önmagunk” ápolására. Mit tehetünk önmagunkért a legkönnyebben és hatékonyan, hogy tiszta és ápoltak lehessünk lelkiekben is? Erre egyik nagy segítség lehet a HANG a ZENE mert ez emberi étünk egyik legkorábbi, egész életünk során a legerősebben ható külvilági inger. Már az anyaméhben, 24 hetesen a magzat hall. Az anya testének hangjai, az anya szívdobogása a meleg biztonság hangjai. Kellemes számára a lágy beszéd és zene, zavarják az erős hangok és zajok .Az emberiség történetében, hangokkal, énekkel, kántálással vagy valamilyen szerszámok keltette hanggal adtak erőt a harcba indulóknak. Így erősítették az egyűvé tartozást, vagy fokozták a közös örömöt, enyhítették a bánatot. Miben van a Hang, Zene ereje? A hang nem csak a fülünknek szól, hanem közvetlenül hat a „ lelkünkre „ a jobb agyféltekére is. A jobb agyfélteke pedig a fizikai testünk-akaratunktól függetlenül működik „ kormányoz”. Így a zene a hang a jobb agyféltekén keresztül egész testünk minden működését befolyásolja. Hatása olyan erős, hogy bármilyen történés, esemény egész hangulatát a saját hangulat színezetének megfelelően átfesti. Ha kellemes a hang, minden vele járó egyéb esemény kellemessé válik számunkra. Ami kellemes, az nem nehéz, az erőt ad, és feltölt, tartalék erőt ad a kihívásokra. A legtisztább hang a természet hangjai, az erdő, patak, szél zúgása. A mai ember alig részesül ezekben. Zúg zakatol és süvít az életünk .A Hangok tengerében élünk és ez a tenger viharos, sok helyütt felkavart és zavaros. Jobb agyféltekénk feladata nehéz, mert az erősítő, harmóniáját segítő hangok elhalkulnak a durva zajok mögött és lelkünk „ zavarodottsága” egyre több megbetegedést és zavart teremt a világban. Hol keressük az erőt és a harmóniát, egészséget megőrző illetve egészségesebbé tevő hangokat? Részben a természetben ahol többet mozogjunk, pihenjünk. A másik a hangok, zene hallgatása vagy magára a terápiára való részvétel. A zene hangjai, a beszédhangok frekvenciájukkal feltöltik az energiarendszerünket. Pozitívan hat tudatalattinkra, ha a zenei skálahangokat kiénekeljük, vagy folyamatosan, lassan, minden hangot hosszan kitartva mondjuk a következő hangokat. Úúúúúú, zárt Eeeeee, Nyitott Óóóóóóó, Aaaaaa, Íííííííí, ÓóóóóóóóMmm. Ha mindezeket az élő rezonátorok által, a hangterapeuta segítségével végezzük, feltöltődünk, erősebbek leszünk és a kihívások „ eltörpülnek „ számunkra. Több lesz az örömünk és biztosan kevesebb a panaszunk és betegségünk. Dr. Varga Alojzia általános orvos és psychiáter. Győr, 2003. október vissza “ Régi tapasztalat: a
zene
gazdagítja a kedélyt, nemesíti az ízlést, fogékonyabbá tesz más szépségek iránt.” (Bárdos Lajos) Könnyen felvetődhet az emberekben a kérdés, milyen terápia az, mely a megelőzéstől a helyreállítódásig alkalmazható? Hogyan működik, hogyan hat? Mi is egyáltalán a zeneterápia? A hazai meghatározás egybecseng a nemzetközi definícióval. Így tehát: a hang és a zeneterápia olyan eljárás, mely a zenét, mint eszközt alkalmazza a megelőzés, a személyiségfejlesztés, önismeret, korrekció, gyógyítás, és a rehabilitáció területén.(Sőt a haldoklás során is segíti az elmúlás folyamatainak elviselhetőségét.) Cél egy katartikus állapot elérése. Ez egy különös élmény, amely szinte “átfesti” bennünk az önmagunkról és a világról kialakított képet, a változás lehetőségét hordozza. A zeneterapeuta feladata, hogy a figyelme és gyakorlata segítségével a pszichés energiákat a pozitív változás irányába igyekezzen eljuttatni a belső, önsegítő, változtató, gyógyító folyamat elérése érdekében. A zene hatását már évezredekkel ezelőtt is ismerték és célzatosan alkalmazták, nyugtatás, altatás, vagy kedvező kedélyállapot elérése, szellemi fogékonyság növelése céljából. Már az indiai bölcsek is tudták, hogy az emberi lelket zenével is lehet harmonizálni. Hasonló nézeteket vallottak a zenéről a perzsa és kínai bölcsek is.( ) Ie. a VI. században Pitagorasz hárfajátékkal pihentette diákjait –kitisztította a gondolataikat- Mindezek mellett, kimutatta, hogy a zene matematikailag is követhető hangfrekvenciák harmóniáját rejti magába. Írásai utalnak rá, hogy tanulmányozta a hangok “működését”, a zene hatását. Hogyan is hat a zene? De hogyan hat a hang az emberre? -kérdezhetjük. A központi idegrendszer az a közvetítő, amely túl azon, hogy az egyes érzékszerveknek a megfelelő központja, komplex működésével a zene hatásmechanizmusát is összetetten érvényesíti. Az agy egyrészt irányító központ, másrészt központi memória, ahol minden információ tárolható, amely a múltban, valaha is befogadásra került. Közismert, hogy az emberi agy két féltekéből áll, amelyeket egy ideghálózat köt össze. A két féltekének eltérő, egymást kiegészítő szerepe van. A bal félteke inkább a ráció, a logikai gondolkozás alapján segít megérteni a világot, míg a jobb félteke segítségével képek, fantázia, ösztönös megérzés felhasználásával értjük meg a világot. Itt található a kreativitás, a képalkotás, a érzelem és a zenei élmény feldolgozásának helye. A bal, a logikus elemző, a jobb a szintetizáló, kreatív terület. A jobb félteke a “muzikálisabb”, ez elsősorban a dallamok felismerésében mutatkozik meg. A bal félteke elsősorban ritmusazonosító. Ezek lényegében tanult tulajdonságok és az agy érésének következményei. Az agy muzikalitása, fejlődése, a féltekék működése és az egyedfejlődés egyes periódusai között szoros összefüggés van. Ezek az ismeretek fontos zenepedagógiai konzekvenciákat is vonnak maguk után. Ezekből következnek, nevezetesen, hogy minél korábban, rendszeresen lehetővé kell tenni a gyermek számára a zenével való találkozást, a hangi, ritmikai élményt. Itt szükséges megemlíteni egy-két gondolatot az egyedfejlődés és a hang kapcsolatáról: “ A zene a rezgéseivel érinti, átjárja az egész embert csontjaiban, üregeiben, lágy részeiben, nedveiben. Hatása az anyaméhen belüli (embrionális) élettől kezdve folyamatos, épít vagy rombol, a rezgések minősége és ereje szerint. A méhen belüli élet idején a hangzásokra adott válasz a mozdulat.” ( ) Az ontogenezis során a hangról vannak a legelső élményeink a taktilis ingerek mellett. Ez a bőr multiszenzoros receptorként való működéséből fakad. A későbbiekben (17.-18. hét) a magzat hallásának kifejlődése teszi lehetővé a hangingerek differenciált érzékelését és feldolgozását, sőt a rájuk való emlékezést. ( ) Tehát már méhen belül, embrionális korban hat az emberre a hang, a ritmus. Nem véletlenül mondta Kodály, hogy a zenei nevelést már a gyermek születése lőtt 9 hónappal kell elkezdeni…sőt, az anya születése előtt 9 hónappal. (A zenei nevelés célja ugyan más, mint a zeneterápiáké, de a zene hatásmechanizmusa azonos.) Canetti is kiemelte az anyai szívdobogás hatását, ami, a 9 hónap alatt, 20 milliószor, ritmikusan ismétlődő hangimpulzus a baba számára. Nem véletlen, hogy sok anya számol be arról, hogy a 25. hét után dob zenére ritmikus mozgással reagál a baba. Tehát, a zene nagyon korai élmény, több lelki jelenségre hat, azokat befolyásolja. A zenei élményeknek és a beszéd, írás kialakulásának magzati gyökerei vannak ugyan, de Hámori könyve alapján megtudhatjuk, hogy legalább 10 éves korig hatékonyan fejleszthető a muzikalitás által a bal agyfélteke és annak funkciói., így a beszéd és az írás képessége is. Ennek nagy a jelentősége a diszlexia, diszgráfia prevencióban is.( ) A zene elemei, a ritmus, melódia, dinamika, hangszín, hangközök stb., vagy mint sajátos rezgések összessége különös lelki, élettani hatást érhetnek el. Akár izom ellazulást, érfal kitágulást, egyenletes lassú szívverést, így vérnyomás csökkenést képes kiváltani egy muzsika, akár izom feszülést, szapora légzést és szívritmust és vérnyomás emelkedés egészen az eufória és extázis állapotáig. Gondoljanak csak vidám éneklésekre, vagy a minden ízünkben megmozgató jó, lendületes táncokra. Más-más hatás, más- más állapot. Már pár hetes magzati létünk idején érzékeljük a külvilág szabályos ill. szabálytalan rezgéseit, a hangokat, zajokat. Egyáltalán nem mindegy, hogy hangok, vagy lárma vesz. e körül legyünk magzatok, vagy tanulókorúak, vagy felnőttek. A zene hatásmechanizmusa döntően az idegélettani változásokra épül. Már ezekről is voltak ősi ismeretek. A természeti népek kultikus szertartásaiban is fontos szerep jutott a zenének, táncnak, egyszerű hangszereknek. A ritmikus hangszereknek, a biológiai ritmusra tett, hatása is ősidők óta ismert A gyermekdalba bekerült, “síppal, dobbal, nádi hegedűvel” való gyógyításnak szintén ősi gyökere van, a táltos gyógyítás hangszerei voltak ezek.( .) A zene képes felkelteni és fokozni az aktivitást, feszültséget szabályoz, indulatokat kelt és levezet, nyugalmat teremt, a legkülönbözőbb érzelmeket mobilizálja, serkenti a képzeletet, képzettársítást, emlékeket, befolyásolja a közérzetet, alakítja a viselkedést. Mindezek mellett jelentős az esztétikai hatása. Már Platon kiemelte: “Azért legfontosabb a zenei nevelés, mivel a ritmus és összhang merül alá leginkább a lélek mélyébe, és a legerősebben ragadja meg azt, szép alakúságot támasztva benne…. és mivel a nem szép alkotást a zenében nevelt ember érzi meg és –méltán háborogva- a szépet dicséri és örömmel a lelkébe fogadja, s belőle táplálkozva maga is széppé és jóvá válik.” ( .) Nem túlzás azt állítani, tehát, hogy a muzsikának univerzális hatása van. A tudományok fejlődése egyre inkább lehetővé tette a zene hatásának méréseit is. Így többen is igazolták a zene, addig csak empirikusan észlelt hatásait. J.P. Frank szerint a keringés is szabályozható a melódiával. K. Lange és W.James vizsgálatai is a ritmus és dallam szervezetre gyakorolt hatását igazolták. A muzsika befolyásolja a szívritmust, a vérnyomást, a légzés ritmusát, az izomtónust (összehúzódást, vagy ellazulást). ( ) Ezek a mérések mintegy igazolták a korábbi alkalmazások létjogosultságát és előrevetítették a tudatos alkalmazás lehetőségeit is. A hang nem más, mint rezgés. Műszeres mérésekkel bizonyították a tudósok, hogy a zene óriási hatással van nemcsak az emberi agyra, hanem az egyes szervekre is. Épp a rezgések, azok kölcsönhatása által.(Szervrezonancia elve alapján.) A hallórendszerünk a molekuláris rezgések széles spektrumát érzékeli a hangon keresztül.(Paul Robertson:Music the Mind. Publishd 1996 by Chanel 4 Television, London) A híres, francia orr-fül-gégész professzor, Alfred Tomatis kutatásainak szerves része utal ezekre az összefüggésekre. Az eredetileg fülorvos, francia tudós munkásságát már 40 éve ismerte meg a világ. Hallás és zene kutatásai segítségével jutott el ahhoz a felismeréshez, hogy a hangok segítségével alvászavart, depressziót, sőt szervi bántalmakat is lehet gyógyítani. Igaz ehhez a zeneművökön némi “átalakítást” végzett, pl. kiemelte a felhangokat stb. Különösen Mozart zenéjének pszichofziológiai hatását elemezte. Emellett megállapította, hogy megfelelő muzsika hallgatásával harmonizálhatjuk az egész testünket. A fülünkben lévő egyensúlyérző és kialakító szerv nem csupán a fizikai egyensúlyt, hanem a lelki kiegyensúlyozottságot is biztosítja. (Sőt az egyensúlyszervet a ritmikus mozgás, hintázás is fejleszti és ez által fejleszthető az írás és olvasás képessége, melynek az egyenletes ritmus fontos építőköve.) A zene, hallgatása közben nem csupán a fülünkre hat, hanem átjárja az egész testünket, kívánt és nem kívánt hatásokat egyaránt előidézhet.(Ezért szükséges, hogy a hatásmechanizmust ismerő szakemberek alkalmazzák, a gyógyításban, a személyiségfejlesztésben, vagy akár a reklám területén.) A fentiekből kitűnhet, hogy akár a gyógyításban, akár valamely készség fejlesztésében eredményes eljárás tehát a zeneterápia. A zene elemei által kiváltott testi-lelki reakció a kulcsa zene terápiás hatásának. Ezekre épült a zenével segítés, gyógyítás, vagyis maga a zeneterápia. A zene, a preverbális világból segít rátalálni a megfelelő közlésekre, vagy azok megértésére. Enyhet ad a bajban, társ az elhagyatottságban, elviselhetővé teszi a bánatot és megoszthatóvá az örömöt. Összetett, csodás és törékeny, de nem veszélytelen ez a varázslatosnak tűnő módszer. Éppen ezért kell speciális úton-módón elsajátítani a zeneterápiát. Alapos zenei és pszichológiai jártasság kell ahhoz, hogy a kívánt módszerrel a kívánt célt, hatást érjük el. A zeneterápia nem egy magnetofon működtetése, nem egy zenedarab meghallgattatása, a zeneterápia tudomány, melynek különféle alkalmazási területei vannak. Ezt a mellékelt táblázat mutatja be.
Az egyik lehetőség az aktív zeneterápa (éneklés, hangszeres improvizáció, táncolás). Ennek egyik kiemelésre méltó, összetettebb formája az un. zenei hátterű festés, amit iskolában is szép eredménnyel, és nagy “haszonnal” lehet és érdemes alkalmazni. A zenei átélés és a kreativitás kölcsönhatását ötvöző eljárás számos lehetőséget teremt az ember és az őt körülvevő világ harmonikus kapcsolatához, és sokféleképpen mutatja be azt. A másik lehetőség az un. passzív zeneterápia, amit inkább élményfeldolgozó, befogadó terápiának nevezünk. Ez elsősorban egy-egy célzottan kiválasztott mű, vagy zenei részlet egyéni, vagy csoportos meghallgatása, majd az asszociációk, az élmények, érzelmek, és az emlékek megbeszélése. Nem csupán a gyógyításban nagyon eredményes ez az eljárás, hanem az iskolai személyiségfejlesztésben is igen hasznos. Egy új világ tárul fel a gyermekek előtt és egy új világként tárulnak elénk, oktatók elé, maguk a tanulók. A kombinált formák közül érdemes még kiemelni a táncterápiát is. Mind felnőttek, mind gyermekek esetében rendkivül hatékony eljárás. Jelzéseket ad a személyiségről és megteremti az önkifejezés lehetőségét, esélyt ad az indirekt változásra. Fejlesztő osztályosoknál végzett (Páty, Általános Iskola,1995-2001,Konta I.) több éves tapasztalat igazolta, hogy a világra nyitott, de már a szocializáció hiányosságai között megszabályozott gyermekek számára nagy jelentősége van a zenére mozdulásnak, a melódia, ritmus, vagy önmaguk kifejezésének. A legtöbbször zajban élő gyermekek figyelmét külön fel kell hívni a dallam, a dinamika változásaira, de ezt követően már önállóan képesek ezeket észrevenni és hajladozással, lendületes, ritmikus gyors mozgásokkal kifejezni. A “szabad tánc”, azaz az improvizáció gazdag információs tárházat jelent a terapeuta számára. A diagnosztikus jegyek észlelése által gazdagodik a páciensről kialakított kép. A táncolónál ugyanakkor fejleszti a készségeit, gyarapítja élményeit, érzelmi gazdagságot teremt, csiszolja az esztétikai érzékenységet. Ez utóbbi azért is fontos, mert az elmúlt évtizedek értékrend felborulásában igen csak megcsorbult a “szép” fogalma, tartalma. Pedig a szépséggel találkozni, egyben azt jelenti, hogy tükröződünk is benne és ez meghatározó élmény, mely az egész személyiségre építően hat, morális összefüggéseket is hordoz. A pszichotikus felnőttek terápiája esetében a mozgás-tánc improvizáció a testi hajlékonyság rekonstrukciója által a pszichés flexibilitás irányában hatolhat kedvezően. A tánc által mozgásgráciáját részben visszanyerő egyén a szociális környezetben is másképp “mozog” és a visszailleszkedési folyamatban is támaszkodhat az előnyösebb metakommunikatív testbeszéd, önbizalmat erősítő elemeire. Hangot, “művet” alkotni, énekelni, hangszerrel játszani, improvizálni, valamit kötetlen formában kifejeznie az embernek önmagát nagyszerű lehetőség, remek élmény. A megszólaltatott hanggal szinte kiléphetnek a világmindenségbe. Megélhetik, hogy részesei a makrokozmosznak. Anélkül is létrejön ez az élmény, hogy szavakba öntenék. És, ha egyszer már átélnek ilyen élményt, nem veheti el tőlük senki! A nyomai megmaradnak a hatás-mozaikokban. Többféle, komplex személyiségfejlesztő zeneterápiás foglalkozás van, mellyel a megelőzés feladatit elláthatjuk. Ilyen, pl. az, amit “zenés időutazásnak” neveztünk el. Ez egy, a szerző által, egy általános iskolában alkalmazott olyan kiscsoportos foglalkozás, ahol felső tagozatos tanulók számára megfelelő zenei részlet meghallgatásával idéztünk fel kisgyermekkori élményeket, majd a következő foglalkozáson a jelent próbáltuk megidézni és végül, szintén megfelelő zenei segítséggel a jövőt és a terveket öntettük szavakba a tanulókkal. A tapasztalat nagyon gazdag volt. Az addig még fel sem bukkanó képek, hiányok és örömök, tervek és remények életre keltek. És ebben a zenének jelentős, sőt kiváltó, ill. feloldó szerepe volt. Az iskoláskorú gyerekek között nagyon sokan küzdenek kifejezési és tanulási nehézségekkel. Ezek hátterében gyakran bizonyos pszichés részfunkciók egyenetlen fejlődése, összerendezetlensége húzódik meg, vagy olyan szocializációs problémák, melyek gátolják az önkifejezést, kapcsolatteremtést. A gyermekek különféle nyitottsággal és befogadó készséggel születnek, melyek szintén meghatározzák fejlődésüket. Nem mindegy, hogy milyen érzelem és információ-gazdag környezet veszi körül a gyermeket a születését követően. Sőt a világrajövetelét várva. Ideális esetben, a szülői gondoskodás, foglalkozások hatására viszonylagos egyensúly alakulhat ki a jobb és bal agyféltekei tevékenységek között. Így az intellektuális és más lelki összetevők között harmónia jön létre, esetleg egy-egy képesség dominanciájával, de ez nem bontja meg az összehangolt működést, legfeljebb jellegzetességként értékelhetjük. Így rendeződnek össze az életkori sajátosságként összegezhető tulajdonságok. Sajnos napjainkban egyre több olyan gyermek van, akiknél nem észlelhető a kívánt összerendezettség. S bár életkoruk és intellektuális teljesítményük alapján iskolaérettek, mégsem tudnak úgy teljesíteni, viselkedni, ahogy az optimális lenne. Pl.: túl nagy a mozgásigényük, csökkent a feladattartásuk, nagyon türelmetlenek, figyelemösszpontosítási nehézségeik vannak. Így lemaradnak a tanulásban, szaporodnak a kudarcélményeik, csökken a tanulási motivációjuk, sőt a sikertelenségek sorozata után meg is szűnik. Ha az oktatási repertoárjába helyet kaphat a zeneterápia, pontosabban ennek olyan elemei, amelyek a problémás részfunkciókat “különös” úton, másként fejlesztik, akkor nagyon szép eredményeket lehet elérni a funkciók kiegyenlítődésében, a harmonizálódás területén egyaránt. (A szerző, 7 éves iskolai művészetpszichológiai tapasztalat alapján állítja a fentieket.) Hasonló a zeneterápia hatása a felnőtt betegek esetében is, csak itt legtöbbször nem felkeltésről, hanem felelevenítésről van szó. Pl. agyvérzés utáni afázia a esetében a zeneterápiás beszédrekonstrukció nagyon ajánlott. Ugyanis a, melódia segíti bekúszni a beszédhangokat, a megértést és a reprodukciót egyaránt segítve. Egy-egy zenés foglalkozás-sorozat többlete abban is rejlik, hogy sokaknak életre szóló mintát nyújthat a zene világával való találkozás. Egyszerű, játékos, egyúttal, esetleg mély zenei kapcsolat kialakítása is létrejöhet, mely átszőheti mindennapjaikat. Az elmúlt évek foglalkozásai azt igazolják, hogy minden tanulási, vagy viselkedési terület fejlesztésére jótékony hatással vannak a zeneterápiás foglalkozások. A transzfer hatás révén a jobb féltekére ható zenei elemek, a bal féltekei tevékenységeket pozitívan befolyásolják, ami a teljesítményt optimálisan javíthatja. Ez a folyamat könnyedebb, eredményesebb, érzelmileg is gazdagabb, a zeneterápia módszereivel ötvözve. Az eddigi tapasztalatok és az eredmények igazolták a zeneterápia iskolai gyakorlatának létjogosultságát, valamint a személyiség restitúciójában való hatékony részvételt egyaránt.Ezért szükségesnek látom, hogy ovodai és iskolai fizikális, pszihés tulterheltségek oldására, be kell vezetni a hangterápiát. A fejlődő gyermekekkel való foglalkozás gondolatának gyökere a több évtizedet felölelő felnőtt – gyógyításból fakadt a pszichoterápiás tevékenységem során. A sérült lelkű, megbetegedett felnőttek kórokai között gyakran voltak gyerekkori kifejezés problémákra utaló okok, érzelmi zavarok stb. A Pszichiátriai Rehabilitációs Intézetben rendszeresen folytak zeneterápiás foglalkozások. A páciensek döntő többsége csak felnőtt korban találkozott a zene gyógyító hatásával. Az esetkövetésekből kiderült, hogy a rehabilitációra váró pácienseknek nem csupán a pszichés összerendezettségét, az önkifejezést javította a terápiás sorozatban való részvétel, hanem sokaknak mintát nyújtott, “a kinti élet”-be való vissza illeszkedéshez. Pl. Több esetben a zenei hátterűfestés adta a szakkörre-járás alapjait, majd az otthoni festéssel való foglalkozást, kiállításon való részvételt, értékes, hasznos időtöltést. Volt, akinek a dependencia tárgyváltásához adott alternatívát a zenehallgatás. Az–azóta is megtartott- absztinencia ideje alatt a városi könyvtár rendszeres lemezhallgatójává vált a volt alkoholbeteg. Látható, hogy ez a módszer, a zeneterápia segít a megelőzésben, gyógyít, ugyanakkor az életminőség-javítás gazdag tárházát is magában olvasztja. A zene valóban felszabadít, nem csupán hangulatilag, hanem a fejletlen, szunnyadó képességeket is. A zene eltávolítja a gondokat, én-erőt ad, az átélhető öröm élményével vesz körül. Eddigi zeneterápiás praxisom során úgy tapasztaltam, hogy azok a gyermekek vagy felnőttek, akik akár csak egyszer is megízlelhették a zene varázslatát, szelídségét, extatikus katarzisát szívesen barangolnak a későbbiekben is a hangok, a lüktetés csodálatos világában. Megélhetővé válik számukra a csend, melynek hiányában nem érvényesülhetne -a kaotikus zaj világában- maga a dallam sem. A csend által kap értéket a hangzás, a hangzás által kap lehetőséget a lélek. A harmonikus lélek adja az élet értelmének élményét. Ez a zene lélekformáló, felemelő varázsa! Adjuk ezt meg minél előbb a gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt. Irodalomjegyzék: Bánki M. Csaba:Agyunk gyógyszerei (Biográf Kiadó Texoft Kft.,1999) Hámori József: Az emberi agy asszimetriái (Pécs, Dialóg Campus Kiadó,1999) Kodály Zoltán: Visszatekintés I. (Zeneműkiadó,1974.)……………………………………..) Kokas Klára: A zene felemeli a kezeimet (Akadémia Kiadó 1992) Konta Ildikó:Zeneterápiás előadások. (Kézirat,1.és3 kötet, szerk. Konta, 1985,0992,Intaháza Konta I.(1998, Gyógyíthat-e a zene ? Fehér Hangok folyóirat 4. , 6-sz.Eger MH Közp.) Konta, I.(1998,Személyiségfejlesztés kisiskoláskorban zeneterápiával. Előadás, Pátyi,Regionális Szakmai Nap) Melvil Brooks: A gyógyító zene I.(Lárky Bt. Kiadó Bp.1999.) Raffai Jenő: Megfogantam, tehát vagyok (Útmutató Kiadó Bp. 1997) Biatorbágy,2001.08.04. Dr.Konta Ildikó Mária Klinikai szakpszichológus, Pszichoterapeuta, kiképző zeneterapeuta Az MZE alapító elnöke vissza Az alumínium Gongok alkalmazási leírása a meditációs alaptonalitásra megírt programhoz. Dr Kölbl Blumauban a világhíres természetgyógyász szanatóriumban, már 8 éve alkalmazza a saját alumínium cső rezonátorait, általános energetizáló céllal. ![]() Javasolt Hangterápia Az általános egészség megőrzés érdekében minden emberre vonatkoztatva beleértve a 3 éves életkortól mindenkinek szüksége van a lélek és test harmonikus összhangjára. A test rezgéseineksejt felületi membrán és belső mag állomány- egyenletes működéséhez szükséges, hogy rendszeresen a normális állapothoz a kellő rezgéseket megkapják. A természetes Alumínium rezonátorok a behangolásuknál fogva- terápia mérési táblázatai mellékletben - a megütésükkor kibocsátott hullámok, a levegőn keresztülhaladva a bőr felületén keresztül érik az ember testét. A rezgések az üreges részekbe is behatolnak. Ez a direkt hatás mechanizmusa a Hangterápiának, a kibocsátott hullámok végig maszirozzák a páciens testét. A relakszált fekvő testhelyzetben ezzel hozzájárulunk egy teljesebb izom és izületi ellazuláshoz, mely a továbbiakban a hangok befogadására előkészíti a pácienst. A Hangterápia a CD-n történt Alaptonalitás- alaprezgésekelindításával kezdődik. A terapeuta a fekvő pácienseknek a zene hallgatása közben a jóga légzést verbálisan közvetíti. Ez kb. 5-8 perc. Ezáltal a relaxált állapotban a friss oxigén a belső szervekhez kellő mennyiségű oxigént juttat el. Ezáltal az agy nyugalmi állapotában a tudatalatti megnyitása is könnyebbé válik. A bevezető szakaszban a páciens teljesen felkészül a Hangok befogadásra. Ezután kezdi a terapeuta a Gongokon a CD-n hallható – gregorián kompozíció alap tonalitáshoz a hangképeket megszólaltatni. A zene és az Élő Hangok” végigkísérik „ mindegyik Csakrát. C, D, É, F, G, Á, H. Ezáltal történik az azonos ullámhosszra történő „behangolás, ráhangolódás „ mely az első részben a pácienst stabilizálja. Vagyis az adott Csakrához megszólaltatott hangrezgés kiegyenlíti az esetleges + - eltérést. A terápia további részében a terapeuta az ütők különböző felületeivel szólaltatja meg a Gongokat, ezáltal olyan interferenciát és akusztikus hatásfokot ér el mely a tudatalattira hat. – oktatási mellékletben leírtak szerint- A tudatalattira való hatása a másik általános hatása a Hangterápiának. Ez a folyamat ami napjainkban el van nyomva, nem működik oly mértékben, hogy azt teljes értékűen kihasználjuk. Értve ezalatt az egészséges tudatalattiban az öngyógyító folyamatok beindítását, az állandó készenlétbe állított immunrendszer működtetését. A terápia a Gongok folyamatos elhalkulásával ér véget, miközben az alaptonalitás –CD-n a zene- még 6-8 percig hallható. A terápia végén a terapeuta verbális utasításaira újra a jógalégzést vezeti fel és a test lassú folyamatos elmozdítása következik. Nyújtózkodás karok, lábak átmozgatása, lassú felülés felállás. Ezzel ér véget a foglalkozás. A terápia ideje: A kidolgozott zenei alaptonalitás-CD-n- valamint a Rezonátorokon történő terápia ideje 30 perc A bevezető és befejező relaxációs idő 15 perc. A teljes terápia ideje 45 perc. Ennyi időre van szükség ahhoz – a jelen tapasztalatok alapján, hogy a Rezonátorok által keltett hangok hatékonyak legyenek. Hatásfok: A Hangterápia mivel nem felirt kezelési gyógymód, emberenként, szellemi és testi felépítettségtől függetlenül hetente egy alkalommal ismételhető. Az összhatását figyelembe véve alkalmas a heti stressz oldására, energetizálásra-Csakrák harmonizálása- mentális alapstabilitás megtartására. A Wellness szakorvos a pácienseket irányíthatja első kezelésre- feloldás alapstimulálás- érdekében a Hangterápiára. Ezáltal könnyebb az így előkészített Pszichoszomatikus tünetekkel küszködő pácienst a többi terápiákon kezelni. Megemlítem a Zeneterápiás Egyesületben az alapító kolléganő 25 éves tapasztalatát, melyet mint Zeneterapeuta dokumentált és diagnosztizált ezen a területen –Dr. Konta Ildikó szakpszichológus Hangterápia mellékletben leírtak szerint- a részletes anyagban. Helyigény: Mivel csoportos terápiáról beszélünk, 4-12 főig fekvő állításba helyezett heverők kényelmes elhelyezésére alkalmas 5x7m-es helység. Minimum egy nagyméretű természetes szellőztetésű emelt kategóriájú hangszigeteléssel ellátott helységre van szükség. Ez helyet adhat jóga, thai chi, callanetics, valamint egyéb csoportos foglalkoztatásra. Javasolt alkalmazási feltételek, a Zeneterápiás foglalkoztatások több éves tapasztalataiból: Dr Konta ildikó Mária A terápiás foglalkozások javasolt terápiás hatásfokát a huzamosabb egyéb kezeléseknél 5 és tíz alkalmas egységekre bonthatjuk. A visszatérő páciens érdekében bérlet kibocsátásával oldható meg a legjobban. Ez szólhat csak a Hangterápiára, de a Wellness szakorvos által megjelölt egyéb kombinált terápiákra is. Javasolt, hogy ezekre tekintettel a költségek ne emelkedjenek a szolgáltatások bizonyos típusát beleértve a - hangterápiát- a lakossági ellátás miatt könnyen elérhetővé kell tenni. Külön kell választani hasonlóan a fogászati, fodrász manikűr reflexológus stb. szolgáltatásokhoz, ahogy ezek már az ország többi Wellnesseiben is jelenleg is jól prosperálnak. A csoportos turisztikai vagy beutalt betegek esetében a Hangterápiát előre bejelentkezéses formátumban lehet a leghatékonyabban üzemeltetni. Program összeállítói: Dr. Varga Alojzia ált. orvos, szakmai tanácsadó Dr. Konta Ildikó Mária klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta Németh Jenő Ferenc licenctulajdonos, hangterapeuta Magyar Zeneterápiás Egyesület munkatárs. vissza Aluminium
cast musical instrument. Short introduction.
My name is Jenő Ferenc Németh and I am a graphical designer. I have been designing and creating blazons and trade-signs based on my own patent since 1982. I tried to beat the ready sign-boards and decorations and realised that each of them had a distinctive sound. In 1994 I hit upon the idea of making an aluminium cast musical instrument. The experiments answered my expectations so I built the prototype of two octaves with my own technology. From the C” note in both directions to G-G-G sharp. I managed to create a special ”RESONATOR”, which has a unique, long-lasting tinkling and meditative sound. The two–octave chromatic instrument has been used by several well-known percussionists at concerts. It had a great effect on my friends because when I was playing the instrument, everybody got jollified within a short time. That is why I named it ”peacegong”. The musical instrument was completed and patented in 1996. Then I started the experiments and measurements. The shape, the special alloy and the thickness of the material produces such self-oscillation when beating, which is unique and can be applied in naturopathy. I managed to invent a device, which possesses parameters convenient for resonance-therapy. Other resonators – drums, pipes, etc. –, used by music therapists, work on the same principle. The Peacegong was tested by Profesor Dr. Wolfgang Gölbl. Proceeding from the results I made the Goliath Gongs. The instrument can be applied for cleaning and energizing the chakras. It is appropriate for meditating, relaxing and releasing stress. I advise it for creating meditative corners, to gardens in case of Feng Shui landscape-architecture. There is a special electronic control, electric sticks for this purpose. It can also be useful at workplaces where during the breaks the sounds can provide mental accompaniment to the physical training of employees. This can reduce the failure of work due to morbidity. I hope my invention will be used as an alternative therapy by a lot of people to maintain their health condition. At the moment the instrument is being tested by several psychiatrists in order to develop as many therapies as possible. Recommendation The effect of sounds, music on human soul has been well known for ages. The science of music therapy deals with this special field. Music therapy, applied by an expert, can uplift mood, improve living conditions. It would be worth applying it in different areas. Dr. KONTA Ildikó Mária Music therapist,Founding Chairwoman of Hungarian Music Therapy Assiciation (MZE) NÉMETH Jenő Ferenc MZE associate Soundtherapist. back Ich bin Németh Jenő Ferenc und arbeite als Konstruktionsgraphiker. Seit 1982 entwerfe und erstelle Wappen und Firmenschilder nach eigenem Patent. Die fertigen Wappen und Dekors beklopfte ich und fand, dass alle unterschiedliche Klänge haben. Im Jahre 1994 verfiel ich auf die Idee, ein Aluminiumgussinstrument zu konstruieren. Die Versuche bewährten sich und ich erstellte mit meiner eigenen Technologie einen Prototyp von zwei Oktaven, vom C” in beiden Richtungen bis GG- Gis. So entstand ein spezieller „RESONATOR”, der einen besonderen, langklingelnden, meditativen Ton hat. Deshalb gab ich dem Instrument den Namen FRIEDENSGONG. Es hatte sehr gute Wirkung auf meinen Freundeskreis, da sich alle schnell umstimmten und angenehmes Gefühl hatten, wenn ich darauf spielte. Das Instrument wurde in 1996 fertiggemacht und patentiert. Dann begannen die Versuche und Messungen. Die Form, die spezielle Legierung und die Materialdicke entwickeln beim Schlagen eine Selbsterregung, die unvergleichbar ist und in der Naturheilkunde verwendet werden kann. Die von Musiktherapeuten benutzten anderen Resonatoren – z.B. Trommeln, Röhre, usw. – funktionieren entsprechend dieser Theorie. Herr Professor Dr. Wolfgang Gölbl hat den Fridensgong in seine eigene Therapie eingebaut. Auf Grund seiner Ergebnisse erstellte ich die Goliathgongs. Das Instrument kann auch zur Reinigung und Energetisierung von Chakren verwendet werden. Es ist für Meditation, Heilung von mehreren Nervenkrankheiten / Stresslösung, Panikkrankheiten, Allergie, usw./, Verbesserung von Umweltschäden im Garten und Stabilisierung der Entwicklung und des Immunsystems von Pflanzen geeignet. Sein besonderes Fachgebiet ist die Normalisierung von schädlichen Erdstrahlen und die Heilung von Pflanzen. Ich empfehle es für Ziergarten, zur Ausgestaltung von Meditationspunkten beim Feng-Shui-Gartenbau. Dafür stehen spezielle elektrische Steuerung und elektrische Klöppel zur Verfügung. Es kann also auch auf Arbeitsplätzen eingebaut werden, wo die Mitarbeiter dadurch in den Pausen bei der Gymnastik mentale Unterstützung bekommen. So können auch die Ausfälle wegen Krankenstandes vermindert werden. Ich hoffe, dass meine Erfindung als alternative Therapie von Vielen zur Bewahrung ihrer Gesundheit verwendet wird. Empfehlung Die Wirkung der Töne und der Musik auf die menschliche Seele ist seit Jahrtausenden bekannt. Die Musiktherapeutik beschäftigt sich mit diesem speziellen Gebiet. Die von Spezialisten angewandte Musiktherapie kann den seelischen Zustand und die Lebensqualität verbessern. Es wäre empfehlenswert, diese Therapie in größeren Kreisen anzuwenden! Dr. Konta Ildikó Mária Musiktherapeutin, gründende Vorsitzende des Ungarischen Musiktherapievereins Németh Jenő Ferenc Mitarbeiter des Ungarischen Musiktherapievereins Tontherapeut ANWENDUNGSGEBIETE DER
TONTHERAPIE MIT FRIEDENSGONG
I. Selbstständige
AnwendungII. Sonstige komplexe Therapievarianten III.Ergänzende Therapievarianten I. SELBSTSTÄNDIGE ANWENDUNG
Der Friedensgong ist ein Tontherapiesatz,
der aus zwei selbstständigen Einheiten besteht. Die Tonfolge, die vom
C” in beiden Richtungen je 1 Oktave ist / G- G, G- Gis /, und die
Goliathgongs - 7 Stk. – entsprechen den Tönen der sieben Chakren. Alle
können nach Bedarf und Funktion gestimmt werden. Der Tontherapiesatz
ist für Naturheilkundenzwecke, Chakrareinigung, Meditation, Stimulierug
sonstiger allgemeiner Körperschwingungen – Korrigierung der krankhaften
Schwingungen von Zellenmembranen im Anfangsstadium – und Stresslösung
geeignet. Die Gongs werden von besonders ausgebildeten Spezialisten
einzeln betätigt. Zur kompletten Tontherapie muss die Grundtonalität –
musikalische Untermalung – vom Tonband oder CD verwendet werden. Jeder
Therapeut kann auch selbst zusammengestellten Tonfolgen verwenden. Da
das Wirkungsprinzip dieser Methode die Resonanz ist, wirken die
Aliquottöne der Gongs beim Heilungsprozess auf das Unterbewusste. Die
Patienten verfallen schnell in den Zustand der tiefen Ruhe, in eine
Trance, wo ihr Bewusstsein für die Aufnahme von allerlei Impulsen und
Informationen aufgeschlossen ist. Die in Einklang verwendeten Töne
ermöglichen den Patienten, mit ihrer von der Selbstheilung ausgehenden
eigenen Programebene in Verbindung zu treten. Alles, was den Menschen
in der Welt umgibt, ist in harmonischer Schwingung. Die geänderten,
disharmonischen Schwingungen führen zuerst nur zu Abwandlungen, aber
dann zum vollständigen Verfall. Das spiegelt sich im ganzen Universum
zurück.
Vermittelt der Tontherapeut den Patienten
bei der Behnadlung harmonische Töne – Aliquottöne -, wird die kosmische Ordnung
wiederhergestellt. Die Heilung wird in diesem tieferen Sinne von den Tönen in Gang gesetzt und in den
bewussten Zustand heraufgebracht. Dafür ist auch die Änderung der Betrachtungsweise erforderlich.
Trommeln, Gongs und Metallfanfaren wurden schon vor mehreren Jahrtausenden in der ganzen Welt zur Stabilisierung der Bewusstheit verwendet. Die spirituelle Musik ist kein Vergnügen, sondern sie hilft bei der Reinigung und Auffüllung der Seele und führt zu unserer tiefsten Innenwelt. Die Gongs wurden schon vor 1 Jahr zu den vom Professor Dr. Wolfgang Kölbl verwendeten Heilresonatoren in Blumau eingebaut. II. KOMPLEXE THERAPIEVARIANTEN
A/ Die Gongs können auch separat, gemäß dem von ihnen gegebenen Aliquottonumfang verwendet werden. Hypnotherapeuten können sie auch in den selbst zusammengestellten Heilungsprozess einbauen. Neben den verbalen Anweisungen und Anleitungen kann die Verwendung der verschiedenen Gongklöppel zur rechten Zeit die leichtere Entkrampfung des Körpers zur Transformation des Unterbewussten ermöglichen / z.B. harte Klöppel = scharfer Oberton, Klöppel mit Filzkopf = meditativer Zustand, Klöppel mit Gummikopf = vollständiger Aliquottonzustand, Alphazustand im tiefen Schlaf /. Falls ein Therapeut die Schlagtechniken schon erlernt hat, kann er natürlich auch eigene Tonbilder und Kompositionen benutzen. B / Chakrareinigung, Anwendung von Reiki. Der Tontherapiesatz kann im Bereich 438 – 440,6 Herz gestimmt werden. Diese Wellenlängen entsprechen den gesunden Schwingungen im menschlichen Körper. Ist die Zellenmembran verletzt, legen die Schwingungen ihre auf den Zellenkern ausgeübte Wirkung langsam in den schädlichen Bereich um. Eine Irisdiagnose zeigt die anfänglichen schädlichen Prozesse. Die rechtzeitig angewandte Tontherapie macht aber zusammen mit einer Chakrareinigung solche Prozesse rückgängig. Der ursprüngliche Zustand wird noch beizeiten zurückgestellt, und der Selbstheilungsprozess des Körpers beginnt. Die Aliquottöne, die auf das Unterbewusste wirken, unterstützen auch die Reinigung der Seele, und das kann auch durch Psalmodie ergänzt werden. Die Gongschläge haben in diesem Falle eine Begleitfunktion. Psalmtöne: 1. Chakra LUM 2. Chakra VOM 3. Chakra RAM 4. Chakra HUM 5. Chakra AH 6. Chakra AUM 7. Chakra STILLE Fachliteratur in Ungarn: Clare G. Harvey – Amanda Cochrane SCHWINGUNGSTHERAPIE. Laeh Maggie Garfield : GRUNDLAGEN DER TONTHERAPIE. Beide Bücher geben nützliche Informationen über die Tontherapie. III. ERGÄNZENDE THERAPIEVARIANTEN
Auf allen sonstigen Anwendungsgebieten, wo die Tontherapie in Betracht kommt, kann der Gong benutzt werden. Bei der Behandlung von schwer behinderten oder autistischen Kindern kann der Gong mit Bewegung, Psalmodie, Tanzen und Zeichnen ergänzt werden. In diesem Fall muss der leitende Therapeut nach dem Schlagen der Gongs zuerst für jeden Patienten „den eigenen Ton”, d.h. „den Grundton” wählen, auf den der Patient aufmerksam wird. Diese Grundtonalität bedeutet die Reaktion des Patienten auf den Ton, und später seine Stabilisierung. Die harmonischen Töne müssen darauf aufgebaut werden. Auch die Auswahl der Klöppel ist für den Erfolg wichtig / laut Pkt. A, Abs. II / . Da das verletzte Unterbewusste auf die äußeren Schwingungen anders reagiert, ist es empfehlenswert, den Patienten „den gewählten eigenen Ton” singen zu lassen / PSALMODIE: laut Pkt.B Abs.II / . Die Psalmodie muss während der Übung wie ein Musiktakt wiederholt werden. Die Resonanz des internen Tones verstärkt die interne seelische Auffüllung und erleichtert die Kommunikation bei der Therapie. Die Tontherapie hilft den Patienten, die Atmung gleichmäßiger zu machen und die Atmungsstörungen zu beseitigen. Sie müssen den Rhythmus des geschlagenen Gongs mit dem Takt der Ein- und Ausatmung übernehmen. Die Atmung verändert sich; der gleichmäßige Oxygengehalt des Blutes erleichtert die gleichmäßige Versorgung des Gehirnes mit Blut und verbessert dadurch die Konzentrationsfähigkeit des behinderten Patienten. Die Tontherapie ist nicht für jeden Fall - akute Fälle, bei Traumen, wie z.B. Knochenbruch, Lungenentzündung - anwendbar. Die Tontherapie kann in jedem Rehabilitationszustand die Heilung unterstützen. Anwendung zur allgemeinen Gesundheitserhaltung: zweimal wöchentlich, je max. 30 Minuten. In sonstigen konkreten Fällen nach vorheriger Konsultation mit dem Arzt: 20-30 Minuten täglich, 5-6 Tage lang. Diese Häufigkeit ist auch für die Therapievarianten und ergänzenden Therapievarianten anzuwenden / II. III. /. Jeder Therapeut kann die Tontherapie auf seinem eigenen Fachgebiet auch der Person der Patienten anpassen. Die obige Beschreibung ist für die Bildung von Tontherapeuten nicht geeignet, dazu ist die Teilnahme an einem speziellen Kurs erforderlich. Empfehlung Die Wirkung der Töne und der Musik auf die menschliche Seele ist seit Jahrtausenden bekannt. Die Musiktherapeutik beschäftigt sich mit diesem speziellen Gebiet. Die von Spezialisten angewandten Musiktherapie kann den seelische Zustand und die Lebensqualität verbessern. Es wäre empfehlenswert, diese Therapie in größeren Kreisen anzuwenden! Dr. Konta Ildikó Mária Musiktherapeutin, gründende Vorsitzende des Ungarischen Musiktherapievereins Wir leben „im Meer von Tönen” dr. Varga Alajos
Jeder
Mensch und
seine Umwelt beeinflussen einander und sie wirken aufeinander zurück.
Die „Gesundheit” der Welt muss geschützt werden, damit wir reine Luft
und reines Wasser haben. Die Entwicklung der Technologie erleichterte
nicht nur unseres Leben, sondern erzeugte auch den damit
zusammenhängenden Smog (z.B. Elektrosmogwirkung). Unser Körper und auch
unsere seelischen Vorgänge werden von immer mehr Smogwirkungen
betroffen. Die krankhafte Wirkung der negativen Gefühlseinflüsse, der
Müdigkeit und der Drängerei ist nicht mehr in Frage gestellt. In dieser
hastenden Welt haben wir kaum Zeit, uns „um unser eigenes Wesen” zu
kümmern.Allgemeinarzt und Psychiater Was können wir für uns selbst am einfachsten und wirksamsten machen, um auch in der Seele rein und gepflegt zu sein? Dabei können die Töne (die Musik) als einer der frühesten und in unserem Leben schon anerkannt stärksten äußeren Reize für uns von besonderer Bedeutung sein. Der Embryo kann schon im Alter von 24 Wochen in der Gebärmutter die Stimmen des mütterlichen Körpers, das Herzklopfen der Mutter und die Stimmen der warmen Sicherheit hören. Die zarte Rede und die Musik sind für den Embryo angenehm, aber die starke Stimme und der Lärm stören ihn. In der Geschichte gaben die Menschen den Kämpfern durch Singen, Psalmodie oder Instrumente mit Stimmen Kraft. So wurde die Verbundenheit verstärkt, die gemeinsame Freude gesteigert oder der Kummer gemildert. Woran liegt die Kraft der Töne und der Musik? Die Töne wirken nicht nur auf unsere Ohren, sondern auch unmittelbar „auf den Mittelpunkt unserer Seele”, also auf die rechte Gehirnhälfte. Die rechte Gehirnhälfte funktioniert unabhängig von unserem physischen Körper und Willen. So beeinflussen die Töne und die Musik über die rechten Gehirnhälfte alle Körperfunktionen. Ihre Wirkung ist sehr stark, deshalb könnnen sie die ganze Stimmung der jeweiligen Ereignisse und Vorgänge dem eigenen Stimmungston entsprechend durchfärben. Sind die Töne angenehm, werden alle damit verbundenen Ereignisse für uns angenehm. Was angenehm ist, ist nicht schwierig, gibt Kraft und Zusatzstärke für die Aufforderungen. Die reinsten Töne sind die STILLE, die Stimmen der Natur, das Waldrauschen, sowie die Musik des Meeres und der Wasserfälle. Heute haben die Menschen daran kaum teil, unser Leben saust, braust und rattert. Wir leben im Meer von Tönen, dieses Meer ist aber stürmisch, aufgewirbelt und unrein. Die Aufgabe unserer rechten Gehirnhälfte ist schwer, weil die verstärkenden, zur Harmonie helfenden Töne hinter dem rauhen Geräusch abgesunken sind und „die Fassungslosigkeit” unserer Seele in der Welt immer mehr Krankheiten und Erkrankungen hervorruft. Wo sollten wir die Kraft und die Harmonie, bzw. die gesundheitsfördernden und -erhaltenden Töne suchen? Wir sollten so oft wie möglich in der unberührten Natur sein und manchmal Stille schaffen, um unsere Gefühle und Gedanken wieder einzurenken. Wir sollten dafür Zeit haben, was uns vielen „Genuss” gewährt. Wir sollten joggen, Rad fahren – möglichst im Wald, in der Natur. Haben wir wenig Zeit, sollten wir uns an die Musik wenden. Die Töne der Musik, genauso wie die Sprechstimmen, füllen mit ihrer Frequenz unser Energiesystem auf, falls die Gesetze der Natur befolgt werden. Es hat auf unsere Kräfte positive Wirkung, wenn wir die musischen Skalentöne aussingen oder die folgende Tonreihe laufend, langsam, jeden Ton ein bisschen aushaltend sagen: ú – e (geschlossen) – e (offen) – a – e – i – OM . Lassen wir in uns locker und langsam die für uns angenehme Musikkomposition ein, können wir uns auffüllen und werden wir stärker, bzw. werden die Aufforderungen „verschwinden”. Sind wir stärker, gibt uns jede Aufgabe oder Aufforderung durch das Erlebnis der erfolgreichen „Arbeit” wieder neue Kraft. Wir werden mehr Freude haben, aber ganz bestimmt weniger Beschwerden und Erkrankungen. |
|||||||||||||||||||||||||
HANGTERÁPIA
AZ ÖN EGÉSZÉSÉGÉNEK MEGORZÉSÉÉRT, TERMÉSZETES HANGOKKAL. AUSZTRIA ÉS BLUMAU UTÁN MÁR GYŐRBEN IS. "Rohanó életünkben értelmi, mentális, fizikai és szellemi fejlődésünk nélkülözhetetlen elemei a hangok." ![]() CSOPORTOS PROGRAM: /Prevenciós, fizikai közérzetet javító, nem egészségügyi szolgáltatás./ Stresszoldás 45 percben. Kedden és pénteken, 10-11 és 18-19 óra között. Bejelentkezés a programokra egy nappal előbb, személyesen a recepción, vagy a 96-511-450-es telefonszámon. Csoportoknak három nappal előbb. Napijegyek és bérletek válthatók. További információért kérjük, látogasson el weboldalunkra. Az orvosi tanácsadók elérhetőségei a Hangerápia programon átvehetők. TONTHERAPIE
FÜR DIE GESUNDHEITSERHALTUNG MIT NATÜRLICHEN TÖNEN. NACH BLUMAU JETZT IN GYŐR. "Unerlässliche Elemente sind unserer geistigen, mentalen und psychischen Entwicklung in unserem hastigen Leben: die Töne." GRUPPENPROGRAM: /Eine präventive, keine medizinische Dienstleistung zur Verbesserung unseres psychischen Wohlbefindens./ Stresslösung in 45 minuten. Am Dienstag und Freitag: zwischen 10-11 und 18-19 Uhr. Anmeldungen können wir ein Tag vorher an der Rezeption oder der Telefon annehmen. Für Gruppen bitte der Fax. Weitere Informationen erhalten Sie persönlich oder telefonisch and der Rezeption des Hotels. H-9021 Győr, Apor Vilmos püspök tere 3. Tel.: +36 96 511 450 * Fax: +36 96 511 453 E-mail: info@hotelkonferencia.hu |
|||||||||||||||||||||||||